maanantai 2. heinäkuuta 2018

Sininen Huvila - Eva Frantz

Minulla on eräs ystävä, Suvi, jonka kanssa kirjoittelemme Facebookin messengerissä valehtelamatta ja liioittelematta joka päivä. Useita kertoja päivässä. On outoa jos aamulla minulla ei ole yhden yhtä lukematonta viestiä Suvilta. Siksipä olikin hieman omitusta, että eräs kerta Suvi oli hiljaa. Monen monta tuntia hiljaa. Tiesin ettei hän nuku, eikä ollut töissä. Syyksi selvisi lopulta kirja. Eva Frantzin Sininen Huvila, jonka Suvi oli ostanut muistaakseni lähikaupastaan. Se oli vienyt hänen ajatuksensa, ajantajunsa ja mielenkiintonsa mennessään. Ja nyt, kun itse sain kirjan luettua, en ihmettele yhtään. Kirja on loistava. Ja seuraavaksi se lähtee toiselle ystävälleni.

Yleensä jos jotain kirjaa hehkutetaan hirveästi minulle etukäteen, olen valmiiksi sitä mieltä etten pidä siitä. Kaikki ylihehkutettu, ylimainostettu yms ärsyttää minua suunnattomasti. Myönnän että minulla oli ennakkoluuloja tätäkin kirjaa kohtaan, mutta olin väärässä. Se oli kaiken hehkutuksen arvoinen.



Kirja kertoo Becca Stendlundin, suositun bloggaajan, murhayrityksestä ja vyyhdistä sen ympärillä. Mukana on draamaa, ihmissuhteita, rakkautta, hieman peikkoja ja paljon, paljon ihania, meheviä yksityiskohtia. Kaiken kaikkiaan siis loistava soppa. Frantzin ote kirjoittaa on keveä, mutta mukaansatempaava, eikä tarina missään vaiheessa junnaa paikoillaan. Se vie mukanaan, niin että oikeasti tekisi mieli vain istua ja lukea. Lapsiperheessä tämä ei tietenkään ole mahdollista (ellei käytä yön pimeitä tunteja tähän ja vaikka rakastan kirjoja, rakastan unta vielä enemmän). Siksi jouduin lukemaan kirjan pätkissä.

Ainoa mitä jäin kaipaamaan hieman vielä enemmän oli poliisi Anna Gladin ja hänen miesytävänsä tarina, olisin mieluusti lukenut parisuhdekiemuroista hitusen enemmän, vaikka se ei varsinaisesti tarinankulkuun kuulunutkaan. Tämä oli niitä kirjoja joita voisi lukea loputtomasti ja joista oikeasti toivoo, ettei se päättyisi. Tarina kuitenkin päättyi ja minä tirautin parit kyyneleet sekä sille, miten tarinan päättyi, että sille että se ylipäätään päättyi. Frantz sai minusta fanin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti